بهترین گفتاردرمانی البرز 09121623463:سندرم متابولیک یعنی چه؟

بهترین گفتاردرمانی البرز 09121623463:سندرم متابولیک یعنی چه؟

سندرم متابولیک را این روزها در هرجایی می‌توان شنید و دلیل اصلی آن هم میتواند تغییر سبک زندگی بشر باشد اما سندرم متابولیک چیست؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ آیا شما اضافه وزن دارید و اکثر اوقات احساس خستگی و کندی می‌کنید؟ اگر اینطور است، پس به احتمال زیاد از یک وضعیت بالینی به نام سندرم X یا سندرم متابولیک رنج می‌برید. سندرم متابولیک، مشخصا یک بیماری نیست، بلکه مجموعه‌ای از علائم است که توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی بوجود می‌آیند و بعنوان یکی از بزرگترین نگرانی‌های پزشکی این روزها در نظر گرفته می‌شود.

این اختلال بسیار شایع و چند عاملی، ترکیبی از چاقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا است و تا حد زیادی با مقاومت طبیعی بدن نسبت به انسولین مرتبط است.

سندرم متابولیک، بیوشیمی بدن را از کار می‌اندازد و به ترشح غیر طبیعی انسولین سرعت می‌بخشد، که بدن را در معرض خطر اختلالات قلبی، مشکلات کلیوی و غیره قرار می‌دهد.

هنگامیکه بدن شما نسبت به انسولین مقاوم شود، قند بیش از حد در خون جمع می‌شود و زمینه را برای سایر مشکلات متعاقب فراهم می‌کند. اکثر افراد سعی می‌کنند وزنشان را کاهش دهند یا سطوح قند خونشان را پایین بیاورند، بدون آنکه درک کنند این مشکلات سلامتی، بهم پیچیده شده‌اند، و یکدیگر را تقویت می‌کنند.

علائم این اختلال رایج را بررسی کنید تا بفهمید چقدر مصون هستید و با عوارض بسیاری که با این اختلال همراهند، مقابله کنید.

چاقی شکمی
یکی از علائم کلاسیک سندرم متابولیک، چاقی شکمی یا شکم برآمده است، که بطور عامیانه به نام شکم آبجو خوری شناخته می‌شود! این علامت هنگامیکه رخ می‌دهد که چربی احشایی بیش از حد در اطراف کمر و معده جمع شده و باعث می‌شود که شکم، بیش از حد متورم شود. این تغییر بزرگ در شکل بدن، که بطور کلی به آن «سیب شکل» می‌گویند، بعنوان یک علامت اولیه هشدار دهنده سندرم متابولیک شناخته می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی را افزایش می‌دهد.

خانم‌هایی که اندازه دور کمرشان ۹۰ سانتی‌متر یا بیشتر است، یا مردانی با دور کمر ۱۰۰ سانتی‌متر یا بالاتر، در معرض خطر زیادی برای ابتلا به اختلال متابولیک قرار دارند، بخصوص با توجه به نسبت قد و وزنشان.

مقاومت به انسولین
یکی دیگر از نشانه‌های مهم سندرم متابولیک، مقاومت به انسولین است. در این وضعیت، بدن قادر نیست به درستی به انسولین واکنش نشان دهد. لوزالمعده فوق العاده فعال، انسولین بیشتری در بدن ترشح می‌کند، اما نمی‌تواند گلوکز کافی برای استفاده از انسولین، تولید کند.

این بی ثباتی در سطوح انسولین و گلوکز، بدن را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار می‌دهد. این بیماری، اغلب با تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، و خستگی مشخص می‌شود. افراد مبتلا به سندرم متابولیک، نسبت به دیابت مستعد هستند.

بیماری فشار خون
بیماری فشار خون یا فشار خون بالا، یکی دیگر از علائم کلیدی سندرم متابولیک است. اگر این قاتل خاموش، تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند یک چالش مهلک برای سلامتی انسان باشد.

فشار خون بالا، یک بیماری جدی است که اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب کلیوی، نارسایی احتقانی قلب و سکته مغزی شود. هیپرانسولینمی و مقاومت به انسولین، اغلب بعنوان علل اصلی، در پشت افزایش ناگهانی فشار خون دیده می‌شوند.

همچنین بخوانید: روشهای کاهش فشار خون
کلسترول
کلسترول بالا نیز، از علائم کلاسیک سندرم متابولیک است، که می‌تواند اثرات مخربی بر سیستم قلبی عروقی بگذارد و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. هنگامیکه بدن به انسولین مقاوم می‌شود، ترشح انسولین از لوزالمعده افزایش می‌یابد. این وضعیت، هیپر انسولینمی نامیده می‌شود. هیپر انسولینمی، ذخیره چربی و لیپوپروتئین‌های تغییر یافته را افزایش می‌دهد که احتمال آسیب به سیستم قلبی عروقی را بالا می‌برد.

همچنین بخوانید: روشهای کاهش کلسترول
نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی، یک اختلال عصبی است که در آن، اعصاب محیطی آسیب می‌بینند. این وضعیت که به نوروپاتی ایدیوپاتیک نیز معروف است، بعنوان یکی دیگر از نشانه‌های کلیدی اختلال متابولیک در نظر گرفته می‌شود. اعتقاد بر این است که جنبه‌های فردی سندرم متابولیک مانند اختلال تحمل گلوکز یا پیش دیابت، فشار خون بالا و چاقی، باعث این مشکل عصبی می‌شوند.

slpkaraj.ir

slponline.ir

speech-therapy.ir

tjhvnvlhkd.ir

Related posts