بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان دچار اختلال در تلفظ


بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان با تاخیر در گفتار

 

مجموعه آموزشی گفتار توانگستر : پکیج آموزش میوه ها

 

معرفی مجموعه پکیج میوه ها توسط مدرس دوره 

لطفا اینجا را کلیک کنیدلطفا اینجا را کلیک کنیدلطفا اینجا را کلیک کنیدلطفا اینجا را کلیک کنیدلطفا اینجا را کلیک کنید

به منظور آشنایی رایگان با دوره و محتوی می توانید از لینک زیر استفاده نمایید

https://doctor-speech.ir/Educationalfruit/moarefy%20majmoue%20mive%20ha.mp4

 

در این مجموعه به طور کامل تمامی میوه ها و خصوصیات آنها آموزش داده شده ، به طوریکه فرزند شما علاوه بر تلفظ صحیح با مفاهیم رنگ و عدد نیز در این مجموعه تا حدودی آشنا شده و به راحتی قادر به پاسخگویی در تست های سنجش بدو ورود به دبستان خواهد بود . 

 

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان با تاخیر در گفتار

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان با تاخیر تکاملی گفتار

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان دچار اختلال در تلفظ

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان دچار اشکال در درک گفتار

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان دیر آموز

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان طیف اوتیسم

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان سندرم داون

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان دچار فلج مغزی

بسته آموزش میوه های گفتارتوانگستر مناسب برای کودکان کم شنوا

 

مدرس دوره سیاوش عطایی ، آسیب شناس گفتار وزبان و روانشناس 

مولف و پژوهشگر 

 

 

مجموعه آموزشی دیجیتال میوه ها

 

مجموعه آموزشی دیجیتال میوه ها

 

 

 

 

تخصصهای ما

 

طرح رایگان ارزیابی اختلالات  ذهنی -گفتاری در کودکان البرز :

 سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی درگفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد: بروز اختلال گفتاری همانند تب یک علامت است و حتی در گذشته ای نه چندان دور تاخیر در گفتار یکی از علایم اصلی تشخیص اوتیسم در کودکان به شمار می رفت. گفتار دریچه ورود به ذهن است و اگر کودکی به موقع توان حرف زدن را مانند سایر همسالان نداشته باشد باید به نقایص شنیداری ،کم توانی ذهنی و اختلالات عملکردی مغز مشکوک شد.هرچند که ساختار آن توسط متخصصین مغزواعصاب کودک سالم تشخیص داده شود. زیرا اکثردستگاه های تشخیصی در پزشکی هنوز از ثبت و ضبط ارتباطات ظریف بین نرونی عاجز هستند و فقط نقص های کلی را بررسی می کنند . مهمترین مورد در توانبخشی ،ارجاع درست و بهنگام است . بطور مثال اگر من آسیب شناس به مشکل شنوایی و یا بینایی و نقایص ذهنی ساختاری مراجع شک کردم، باید تشخیص این امر را به متخصص مربوطه واگذار کنم ، نه اینکه بر اساس حدس و گمان انگیزه مراجع برای پیگیری و درمان سایر مشکلات را بادادن تصدیق های واهی از بین ببرم . اگر سیستم مراجعه به موقع والدین بر اساس آگاهی و دانش نهادینه شود و این امرتوسط اصحاب رسانه فرهنگ سازی شود ، دیگر شاهد اعتقاد به برخی باورهای غلط که سبب فرصت سوزی در درمان می گردد نخواهیم بود . نظیراعتقاد به اینکه اختلال تلفظی با مدرسه رفتن بهبود پیدا می کند و یا اینکه تخم کبوترزبان کودک را باز می کند و دارو درمانی سبب بهبود لکنت زبان می گردد . هیچ اختلال گفتاری با رفتن به مدرسه و مهد کودک بهتر نمی شود ، بلکه غالبا  با سایر اختلالات نظیر اختلال خواندن،نوشتن و یادگیری همراه می گردد.

 

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی 

 

چه زمانی باید به گفتاردرمانی مراجعه داشت؟

 

همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری و اهمیت درمان به موقع این اختلالات در پیشگیری از بروز کم توانی ذهنی، ناتوانی های یادگیری، لکنت، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و ناشنوایی و بد شنوایی  و سایر اختلالات گفتاری آشنا شدند در این مصاحبه قصد دارم درباره سن مناسب مراجعه به گفتاردرمانی در جهت جلوگیری از بروز معلولیت  های گفتاری با سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی گفتگو داشته باشم كه حاصل آن در پي مي آيد: در چه زمانی والدین باید به مراکز گفتاردرمانی و آسیب شناسان گفتار و زبان مراجعه داشته باشند؟ اگر فرزند شما؛ شیرخوار است و در مکیدن و بلعیدن مشکل دارد و یا به طور کلی در هر سنی  که  فرد در مکیدن، بلعیدن و جویدن مشکل داشته باشد. در سال اول زندگی چنانچه فرزند شما  مطابق سایر همسالان صداسازی و قان و قون ندارد.  اگر یک ساله شده است  اما به صدا کردن اسمش واکنشی نشان نمی دهد. اگر در سال دوم زندگی از کلمه برای برقراری ارتباط استفاده نمیکند و جملات دو کلمه ای ندارد. چنانچه  سه ساله است اما جملات سه کلمه ای نمی گوید. چهار ساله است اما گفتارش برای دیگران واضح نیست و والدین باید نقش مترجم را برای وی داشته باشند. اگر پنج ساله شده است اما در تلفظ بعضی صداها موفق نیست و خطا دارد. شش ساله و کلاس اولی است اما در یادگیری حروف الفبا، بخش کردن کلمات و صداکشی مشکل دارد. کلاس دوم است اما در روان خوانی کتاب درسی و جمله سازی مشکل دارد. کلاس سوم است اما در نوشتن انشا و درک معنای آنچه می خواند مشکل دارد. عملیات ریاضی را به خوبی انجام می دهد اما در حل مسئله های ریاضی مشکل دارد. در هر سنی که لکنت دارد به ویژه در سنین پیش از دبستان زیرا زمانی‌ که بسیاری از استرس های معمول روی کودک وجود دارد رشد گفتار و زبان، رشد رفتاری، رشد اجتماعی‌ و… اختلال پیدا می‌ کند. تکرار احساسات منفی‌ و ایجاد نگرش منفی‌ درباره خود و ارتباط،  در فرد دارای لکنت مشکل وی را حادتر می‌ کند. چنانچه فرزند شما در هر سنی است و تو دماغی صحبت می کند. کم شنوا و یا بد شنوا  است و به این دلیل مشکلات گفتاری دارد. به دلیل ضعف یا فلجی اندام های گفتاری خوب صحبت نمی کند. صدای او نسبت به همسالانش گرفته و خشن  است.

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

 

گفتاردرمانی و توانبخشی در درمان اختلالات یادگیری چه نقشی دارد؟

 

همانطور که در مصاحبه های قبلی خدمت همشهریان گرامی عرض کردم، اختلالات گفتاری به عنوان یک نشانه هستند که می توانند بیانگر اختلالات مختلفی از جمله، کم توانی ذهنی، نقص در شنوایی، محرومیت های روانی- اجتماعی، اوتیسم، زبانپریشی و یا فلج مغزی باشند و تشخیص به موقع و مداخله زودهنگام می تواند باعث کاهش عوارض شناختی، اجتماعی و هیجانی در فرد مبتلاء و بهبود نتایج گردد . بنابراین یک ارزیابی دقیق اولیه از وضعیت گفتاری، دقت بینایی، دقت شنیداری، حافظه و توالی شنیداری، حافظه بینایی، مهارت های حرکتی کودک و… در هر سنی که تشخیص دادید فرزندتان نسبت به هم سالان خود ضعیف تراست توصیه می شود. یکی از انواع اختلالات که غالبا منشا اولیه گفتاری دارد، اختلال یادگیری است که در هر سنی می شود تشخیص داد و به موقع درمان کرد. به طور مثال، وقتی که کودک شما در سن 3 الی 4 سالگی نسبت به دستورات کلامی شما بی توجه است، یک قسمت و یا گاهی همه آن را فراموش می کند و انجام نمی دهد و یا در بیان جملات سه الی چهار کلمه ای هنوز مشکل دارد و گفتار وی از وضوح کافی بر خوردار نیست و جابجایی حروف در کلمات و جملات دارد یعنی اینکه در حافظه و توالی شنیداری و پردازش دچار مشکل است. وقتی کودک شما مطابق همسالان خود مهارت های حرکتی نظیر لی لی کردن، جفت پا پریدن و طناب زدن را ندارد و در انجام حتی کارهای ساده نظیر بستن دکمه های لباس خود و یا گره زدن و قیچی کردن و مداد تراشیدن ناتوان است و یا اینکه بسیار پر جنب و جوش است، در کارها توجه و تمرکز ندارد و بی هدف از کاری به کار دیگر می پردازد و هیچ کار تمام شده ای ندارد، این یعنی درآینده شانس ابتلا به اختلال یادگیری در وی بسیار زیاد است. گاهی اوقات والدین مراجعه به موقع و موثر را دارند، ولی با گذشت یک الی دو ماه گفتاردرمانی و رفع علامت های ظاهری در اختلالات تلفظی و یا تاخیر تکاملی فرزندشان، خودسرانه اقدام به قطع جلسات درمانی می کنند، که بدینوسیله فرزندشان را در آینده مستعد بروز لکنت زبان، اختلالات یادگیری و سایر اختلالات  روانی – زبانی می نمایند و درمان بعدی این اختلالات به دلیل بالارفتن سن مراجع و از دست رفتن زمان حساس بسیار دشوارتر از گذشته است.

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

 

اهمیت رشد گفتار و زبان کودکان در گفتاردرمانی

 

همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری و اهمیت درمان به موقع این اختلالات در پیشگیری از بروز کم توانی ذهنی ، ناتوانیهای یادگیری ، لکنت ، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و ناشنوایی و سایر اختلالات گفتاری آشنا شدند در این مصاحبه در ابتدا قصد دارم تفاوت میان گفتار و زبان را بیان کنم : اغلب گفتار و زبان با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود، هر چند تمایز بزرگی میان این دو وجود دارد. گفتار، بیان کلامی زبان است و شامل بیان صداها و کلمات می‌شود. زبان بسیار گسترده‌تر است به معنای کل سیستم بیان و دریافت اطلاعات معنی‌دار می‌باشد و از طریق ارتباطات کلامی و غیر کلامی و نوشتاری فهم و درک می‌شود. اگر چه مشکلات در گفتار و زبان متفاوت است ولی اغلب با هم همپوشانی دارند. کودکی که با زبان مشکل دارد، قادر به تلفظ کلمات است ولی قادر به کنار هم قرار دادن دو کلمه نمی‌باشد. در این بین یکسری علایم هشدار دهنده وجوددارد ، به طور مثال برخی نوزادان به شنیدن صدا عکس‌العمل نشان نمی‌‌دهند و یا نمی‌توانند برخی حروف را بین ۱۲ الی ۲۴ ماهگی ادا کنند، این نوزادان را می‌توان با توجه به نشانة های زیر تشخیص داد:  عدم استفاده از حرکات و یا عدم برقراری ارتباط با زبان اشاره در ۱۲ ماهگی (عدم حرکت دست به معنای خداحافظی و یا بای بای)  استفاده بیش از حد از زبان اشاره در ۱۸ ماهگی (به جای استفاده از زبان گفتاری)  عدم درک درخواست‌های کلامی ساده  مشکل در تقلید اصوات در سن ۱۸ ماهگی   اگر کودک شما بیش از ۲ سال سن دارد و توانایی انجام کارهای زیر را ندارد، این موضوع را جدی بگیرید: نمی‌تواند کلمات و یا عبارات را بیان کند و فقط صداهای کم و ضعیف را تقلید می‌کند. او باید توانایی گفتن و بیان جملات ساده را داشته باشد و نباید برای بیان یک جمله ساده، یک کلمه را چندین و چند بار تکرار کند.  کودکانی که صدای گوشخراش و تودماغی دارند و نسبت به سن خود توانایی گفتار       منا سب را ندارند، حتماً باید زیر نظر آسیب شناس گفتارو زبان  قرار بگیرند، گفتار کودک در سن ۴ سالگی باید آنقدر پیشرفت کرده باشد که حتی کسانی که کودک را نمی‌شناسند به راحتی بتوانند متوجه منظور کودک بشوند و صحبت کودک قابل فهم باشد. به طور کلی در هر سنی کودک از نظر گفتار و زبان چه ویژگیهایی باید داشته باشد : برای کودکان در قبل از ۱۲ ماهگی ، عکس‌العمل به صداهای اطراف بسیار مهم است، آنها از این سنین شروع به صداسازی می‌کنند و صداسازی یکی از اولین گام‌های صحبت کردن است و همانطور که سن نوزاد افزایش می‌یابد در سن معمولاً ۹ ماهگی، با ترکیب کردن اصوات به یکدیگر سعی می‌کند، کلماتی همچون بابا و ماما را ادا کند بدون اینکه درک واقع بینانه‌ای از معنای این کلمات داشته باشد. کودکان قبل از سن ۱۲ ماهگی باید توانایی تشخیص نام اشیاء همچون شیشه شیر، بطری و … را داشته باشند و با شنیدن یک صدای بلند از خود واکنش نشان دهند، عدم واکنش کودک به صداها می‌تواند نشانه ناشنوایی کودک باشد. ۱۲ الی ۱۵ ماهگی: کودکان در این سن می‌توانند کلماتی همچون مامان و یا بابا را به‌طور تقریبی و با تقلید صدای اعضای خانواده بیان کنند البته فقط یک کلمه و می‌تواند حروفی همچون پ، ب، م، د، ن را به راحتی تلفظ کند و با کلماتی بسیار ساده می‌تواند منظور خود را به شما برساند مثلاً با تقلید کلمه توپ می‌تواند شما را متوجه کند که به اسباب‌بازی نیاز دارد. ۱۸ الی ۲۴ ماهگی: اگر چه کودکان مختلف با یکدیگر متفاوت هستند ولی اغلب کودکان نو پا حداقل در سن ۱۸ ماهگی قادر به تکرار ۲۰ کلمه هستند و در سن ۲ سالگی، باید حداقل بتوانند ۵۰ کلمه حرف بزنند. از سن ۲ سالگی کودک شروع به ترکیب دو واژه و ساختن جملات ساده‌ای مانند بابا بزرگ، مامان خوب و … می‌کند. کودک ۲ ساله باید بتواند اشیاء را با توجه به نام آنها تشخیص دهد و جملات دو بخشی پدر و مادر را درک کند و به آنها عکس‌العمل نشان دهد مثل (لطفاً توپ را از میان اسباب‌بازی‌ها انتخاب کن و آن را به من بده). ۲ الی ۳ سالگی: در این سن در گفتار کودک انفجاری صورت می‌گیرد و دامنه واژگان کودک نوپا، روز به روز بیشتر می‌شود حتی تاحدود 1500 کلمه را قادر به بیان خواهد بود و گاهی ۳ یا ۴ کلمه را با یکدیگر ترکیب می‌کند و با آن جمله می‌سازد. در این سن ارتباط کلامی کودک با والدین بیشتر می‌شود و معنای دقیق کلمات را درک می‌کند مثلاً تفاوت میان روی میز و زیر میز را متوجه خواهد شد. رنگ‌ها را شناسایی می‌کند و مفاهیم توصیفی را درک خواهد کرد و تفاوت میان بزرگ و کوچک را متوجه می‌شود.

 

 سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

 

ابعاد درمانی مختلف تخصص گفتار درمانی را شرح دهید:

 

درمان افراد دچار لکنت زبان، اختلالات تلفظی، اختلالات یادگیری و خواندن و نوشتن، اختلالات صدا و حنجره، عقب ماندگی ذهنی، فلج مغزی، سکته مغزی، اختلال در بلع، شکاف کام، کم شنوایی و ناشنوایی، اوتیسم و بیماری های اعصاب مربوط به گفتار است. چه خدمات ویژه ای در این مرکز ارائه می شود؟ با بهره گیری از متخصصین و کارشناسان متبحر و دلسوز و استفاده از آخرین تکنولوژی های کلینیک، دستگاه های توانبخشی و گفتار درمانی، نرم افزارها و تست ها، روند درمان  درمانجو را تسریع و تسهیل کرده و وی قادر خواهد بود تا با پرداخت کمترین هزینه در کوتاهترین زمان به بالاترین بازدهی خود دست یافته و از خدمات مشاوره رایگان و مزایا بیمه تکمیلی بهره بگیرد. به طور مثال به کارگیری دستگاه های لکنت شکن در درمان افراد دچار لکنت تاثیر چشمگیری در کاهش بروز لکنت و رفتارهای وابسته آن در جلسات درمانی و تعمیم روانی گفتار درمحیط خارج از درمان داشته است و اینکه ما در حال تحقیق در مورد اثر بخشی نوروفیدبک و تحریکات فرا جمجمه ای در امر درمان موثر اختلالات یادگیری، نقایص شناختی، سکته مغزی، اوتیسم و یا حتی لکنت زبان هستیم که در آینده نزدیک شاهد ارائه مقالات آن در جوامع علمی بین المللی خواهیم بود.

 

 

 سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

 

اثرات  فوری دستگاه لکنت شکن در کاهش لکنت زبان

 

گفتگوی اختصاصی این هفته روزنامه جام جم البرز با سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی ، درباره اثرات دستگاه لکنت شکن بر روی کاهش لکنت زبان می باشد که در ذیل به نظر شما خواهد رسید : بعضا مراجعین دچار لکنت زبان که به کلینیک  تخصصی بنده مراجعه می کنند از اثرات درمانی دستگاهی به نام لکنت شکن پرس و جو می کنند  وطرز کار آن را جویا می شوند.غالبا والدین کودکان دچارلکنت علاقه مند به تهیه این وسیله گران قیمت برای کودکانشان هستند و نظر ما را می خواهند که در این مصاحبه به بسیاری از سوالات شما در مورد تاثیر وسایل الکترونیکی در کاهش میزان و شدت لکنت پاسخ داده خواهد شد. طی‌ سالهای  اخیر تحقیقاتی‌ که با عکس برداری از مغز انجام شده ا‌ند حاکی از آنند که گفتار افراد بالغی که مبتلا به لکنت هستند با فعالیت غیر معمول مغز مرتبط است. با وجودی که یافته های این تحقیقات بسیار متنوع است تحلیل چند جانبه ای که اخیرا انجام شده نشان دهنده افزایش فعال سازی نیمکره راست و کاهش فعالیت گیجگاه بوده و در بخش مخچه نیز برخی‌ نواحی به صورت غیر معمول فعال شده ا‌ند. در ساختار مغز نیز مواردی خلاف قاعده در افراد بزرگسال مبتلا به لکنت گزارش شده است .چندین سال پیش فاکس و همکارانش دریافتند که وجود نظریه ای درباره لکنت که بتواند  نظام های عصبی و فعالیت هایی‌ را که مشاهده شده ا‌ند را در هم ادغام کند ضروری است. این گروه امروزه این نظریه را، بر اساس تحلیل چند جانبه ای که ذکر آن رفت، ارائه داده ا‌ند.دستگاه لکنت شکن با تاثیر بر سیستم شنوایی و بخش پردازشگر شنیداری در مغز با ایجاد تغییراتی ظریف بر روی صدای فرد منجر به کاهش انقباضات در عضلات ناحیه حنجره و تار های صوتی شده در نتیجه فشار کمتری به عضلات حنجره وارد می آید . و این مسئله باعث کاهش تنش در اندام های گویایی شده و همچنین اضطراب فرد را در موقعیت های استرس زا کاهش می دهد . با استمرار در استفاده از دستگاه لکنت شکن بصورت روزانه و پیوسته به تدریج فرد الگوی مناسب و اتوماتیک گفتاری را فرا گرفته و بهبودی پدیدار می شود . باید دانست که لکنت یک مشکل ارتباطی رفتاری نیز می باشد ، بنابراین بهبودی آن نیازمند تغییر در الگوهای ارتباطی و حالات و رفتار های فرد و در نتیجه در روش زندگی است .

 

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی 

 

سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی در گفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد:

 

گفتار درمانی و نقش آن در درمان پایدار و موثر لکنت زبان همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری به ویژه لکنت زبان به عنوان یک نشانه که می تواند بیانگر اختلالات مختلفی در حیطه های شناختی، حافظه، بد کارکردی و نقص در پردازش عصبی، اختلال در کارکرد قشر شنیداری سمت چپ مغز و بالعکس فعالیت زیاد نواحی همتای نیمکره راست، تفاوت های نوروآناتومیکی و علل نوروفیزیولوژی باشد، آشنا شدند. در این شماره نیز ادامه بحث را با آقای سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی پی می گیریم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. دست آوردهای جدید را در این رشته چگونه ارزیابی می کنید؟ تحقیقات عصب شناسی نشان داده که افراد دچار لکنت، پردازش گفتار و زبان «متفاوت تری» نسبت به سایر افراد بدون لکنت دارند. همچنین کودکانی که سایر اختلالات گفتار و زبان یا تاخیر رشدی دارند، در صورت عدم دریافت درمان مناسب و به هنگام توسط آسیب شناسان گفتار و زبان در معرض ابتلا به اختلالات یادگیری و لکنت زبان می باشند .در سنین 3 الی 4 سالگی شناخت کودکان به حدی رسیده است که کودکان می توانند عملکرد خودشان را با دیگران مقایسه کنند و در این سن می توانند بسیاری از عواطف مانند خجالت، ترس، شرم را تجربه کنند این احساسات می توانند نقش مهمی در لکنت و پایداری آن داشته باشند . لکنت چیست؟ لکنت زبان اختلال آشکار در ریتم گفتار است، نوعی اختلال گفتار که مشکلاتی در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و به طور پیوسته و روان ایجاد می کند در واقع لکنت عبارت است از تکرار، کشش و یا قفل شدن غیر ارادی کلمه یا بخشی از کلمه که فرد قصد بیان آن را دارد. معمولا در افراد دچار لکنت همراه با تلاش برای بیان درست کلمات، تغییراتی در سرو گردن به شکل پلک زدن، شکلک درآوردن، لرزش فک، لب ها، کج کردن سر و گره کردن مشت ها دیده می شود. وجود چنین حالاتی در سنین مدرسه باعث اشکال در برقراری ارتباط با همسالان و مشکلات تحصیلی در اثر اجتناب از صحبت کردن در جمع کلاس می شود. بالتبع موفقیت های آموزشی و شغلی و اجتماعی می توانند تحت تاثیر لکنت قرار گیرند. چه زمانی برای گفتاردرمانی باید به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کرد؟ معمولاً بهترین سن پیش از دبستان می باشد و توصیه شخصی من در ابتدا از بین بردن عوامل فشار محیطی در خانواده می باشد، زیرا به نظر بنده درمان لکنت نیاز به آگاهی، استمرار و تغییردر خانواده دارد و این ساده انگاری است که با مراجعه هفتگی دو الی سه مرتبه و هر بار نیم ساعت، درمانگر به تنهایی بتواند از پس درمان این اختلال بدون همکاری خانواده برآید .لکنت زبان دارای ویژگی های منحصر به فردی است، معمولا به صورت دوره ای بوده و دوره های بهبود خودبه خود دارد، که با گذشت زمان به سمت تشدید علایم پیش می رود .فرد دچار لکنت زبان در تنهایی و خواندن شعر و آهنگ بسیار روان و سلیس صحبت می کند و بروز لکنت وی بیشتر در برخورد با اشخاص و موقعیت های مختلف می باشد . بیشتر این حالات چه زمانی بروز می کند؟ در هنگام گرسنگی ، خستگی و اضطراب معمولا تشدید علایم دیده می شود . چه باید کرد؟ درمانگری که به درمان لکنت زبان می پردازد حداقل باید پنج تا ده هزار ساعت سابقه کار درمان موثر و کارآمد با افراد دچار لکنت زبان را داشته باشد تا علاوه بر درمان با پدیده برگشت لکنت در سنین بالاتر مواجه نشویم. درمان پایدار لکنت زبان نیاز به گذشت، دو تا سه سال دوره درمان و تثبیت وکنترل دارد که در این بین هستند افراد سود جو غیرمرتبط که با استفاده از روش های گفتاردرمانی اقدام به درمان نمایشی نموده و هزینه های کلانی را به خانواده تحمیل می کنند و سبب ناامیدی خانواده ها از درمان کامل لکنت زبان می گردند . تا کنون با چه مشکلاتی مواجه شده اید؟ در طول بیست سال سابقه درمان لکنت زبان بارها دیده ام که افراد مبتلا قبل از مراجعه از روش هایی مانند طب سوزنی، هیپنوتیزم، شکستن کوزه، خوردن تخم کبوتر و… استفاده کرده و در نهایت با مزمن شدن و تشدید علایم لکنت مجبور به مراجعه به آسیب شناسان گفتار و زبان مجرب گردیده اند. در این بین برخی باورهای اشتباه در بین عوام رایج گشته است مانند اینکه فرزندم ترسید و دچار لکنت شد، ترس و اضطراب می تواند سبب بروز لکنت زبان گردد نه سبب ایجاد آن و یا اینکه به ارثی بودن لکنت زبان اشاره می کنند که در اقوام ما وجود دارد، بالتبع اگر کودک شما هم درمان نشود می تواند در آینده همین مورد را عنوان کند .در پایان علت ایجاد لکنت زبان چند فاکتوری بوده و علت واحد برای آن نمی توان در نظر گرفت به همین دلیل لکنت هر فرد نیز می تواند منحصر به فرد بوده و درمان انحصاری نیز طلب کند.

 

 

سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

نقش و اهمیت گفتاردرمانی در درمان افراد دچار اوتیسم

 

سیاوش عطایی، متخصص گفتاردرمانی در گفتگوی اختصاصی  با روزنامه جام جم البرز تاکید کرد: همانطور که در مصاحبه های قبلی خوانندگان گرامی با اختلالات گفتاری و اهمیت درمان به موقع این اختلالات در پیشگیری از بروز کم توانی ذهنی ، ناتوانیهای یادگیری ، لکنت ، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و ناشنوایی و سایر اختلالات گفتاری آشنا شدند در این مصاحبه در ابتدا قصد دارم علایم رایج  اوتیسم را توضیح داده و اهمیت و ضرورت تشخیص و انجام گفتاردرمانی بهنگام در کودکان به منظور کاهش علایم ناتوان کننده این اختلال را تشریح نمایم . در ابتدا باید ذکر کنم که جامعه  ما در تشخیص مشکل دارد ، بسیاری از مراجعین من با تشخیص اشتباه وارد پروسه درمان می گردند  علایمی  نظیر خجالتی بودن کودک ، نا آرامی و کمبود توجه و تمرکز ، رفتارهای کلیشه ای نظیر ردیف کردن ماشین های اسباب بازی و اجسام و..، رفتارهای تهاجمی ، عدم توانای در هماهنگی اندامها و پیشرفت تحصیلی اندک در مدارس ، که خوشبختانه در طول این بیست سال توانسته ام که متخصصین و همکاران مجربی را در کنار خود داشته باشم تا با تشخیص درست و به هنگام ازهدر رفتن هزینه خانواده و به ویژه  دوران حساسه رشد کودک جلوگیری کنیم. اگر درمان به موقع نباشد شاید هیچگاه نتوان به سر منزل مقصود که همان افزایش قابلیت انطباق رفتاری کودک دارای اوتیسم با شرایط محیطی و اجتماعی و استقلال فردی  باشد دست یافت . پژوهش ها و تحقیقات ثابت کرده اند که مداخلات توانبخشی  به هنگام  در کودکی می تواند برای خیلی از کودکان دارای اوتیسم سبب داشتن زندگی مستقل در آینده شود و از این دیدگاه اوتیسم درمان پذیر است. پس خط اول درمان افزایش آگاهی است ، در این بین مادران می توانند با مقایسه کودک خود با سایر همسالان وی به امر تشخیص بیشتر از من درمانگر کمک کنند، زیرا ممکن است کودکی مراجعه داشته باشد که دارای اوتیسم سطح یک باشد که بیشتر به عنوان کودکان کم رو و یا خجالتی توسط اطرافیان بر چسب می خورند ، در این بین دغدغه مادر این است که کودک من بازی با همسالان خود را ندارد و یا یک دستوررا چندین بار باید تکرار کرد ویا اینکه طی مراحل دستیابی به گفتار و رفتارش مطابق خواهر و یا برادر دیگرش  و سایر همسالان نیست . در این سن مراجع اگر به خطا راهنمایی شود و من درمانگر بگویم که نه شما حساس هستید ، شما مشکل دارید ، این بچه از من هم سالم تر است و بدین ترتیب تشخیص درست نگیرد  ، جبران صدمه به کودک در آینده غیر ممکن خواهد بود زیرا با فقط مشاهده لحظه ای بدون ارزیابی دقیق ، یک کودک دارای اوتیسم سطح یک به عنوان یک کودک با تاخیر رشدی و یا کم رو و خجالتی برچسب می خورد و یک کودک دارای اوتیسم سطح سه به عنوان کم توان ذهنی طبقه بندی می شود  و فقط کودکان دارای اوتیسم سطح دو قابلیت غربالگری و استفاده از خدمات به موقع گفتاردرمانی اختصاصی  را پیدا خواهند کرد . برخی علایم هشدار دهنده وجود دارد نظیر : اختلال تکلم ، عدم شناسایی خود به عنوان  ( من ) به طور مثال وقتی می پرسیم این گوش کیه ؟ کودک می گوید این گوش سهیله ، داشتن ارتباط یک سویه ، واژه سازی غیر طبیعی ، بازی متوالی و تکراری و طولانی با اجسام  ، علاقه به پنکه و لباسشویی ، نداشتن ارتباط چشمی ، داشتن تحرک بیش از اندازه ، که والدین می توانند با مشاهده این علایم به درمانگر مجرب مراجعه داشته باشند .

 

 سیاوش عطایی متخصص گفتاردرمانی

نقش نوروفیدبک در توانبخشی

 

در این مصاحبه با سیاوش عطایی آسیب شناس و گفتاردرمانگر به بررسی نقش نوروفیدبک در توانبخشی می پردازیم ، در ابتدا اگر ممکنه توضیح کوتاهی در مورد نوروفیدبک و نقش آن در درمان انواع اختلالات داشته باشید : نوروفیدبک  در اصل نوعی بیوفیدبک است که  با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن پس خوراند به فرد تلاش میکند که نوعی خودتنظیمی را به فرد آموزش دهد.بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه میشود.و از این طریق, فرد متوجه میشود که, آیا  تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر ؟ در نوروفیدبک, سنسورهایی که الکترود نامیده میشوند, بر روی سرمراجع قرار میگیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدیوئی) به او نشان می دهند وفرد با دیدن پیشرفت و یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز و یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می اید, پی به شرایط مطلوب, یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت بازی یا فیلم, وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند. نوروفیدبک نظام آموزشی جامع برای کلیه ی افراد است که باعث ایجاد تغییرات, تقویت, تعدیل و افزایش کارکرد سلول های مغزی میشود. نوروفیدبک, نوعی فناوری است که به افرادی که به روان درمانی و توانبخشی نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت های ذهنی دچار ضعف هستند, کمک میکند.این برنامه در درمان افسردگی, اضطراب, اختلال استرس بعد از حادثه , اختلالات شخصیتی , اعتیاد و مشکلات هیجانی, تاثیر بسزایی دارد. این فناوری یکی از روشهای درمانی موثر در درمان کودکان مبتلا به نقص توجه همراه با بیش فعالی و اختلالات رشدی فراگیر،اختلالات یادگیری و اختلال وسواس است. بیش از 35 سال است که, نوروتراپی برای کنترل بیماری صرع نیز به کار میرود و منجر به تغییر و تحولاتی در زندگی این بیماران شده است. نوروتراپی (نوروفیدبک) را بهترین وسیله برای کاهش علائم اختلال و افزایش شناخت و مهارت ها یافته اند.علاوه بر این, نوروفیدبک در افزایش مهارت های مدیریت و کارایی شغلی, افزایش دقت و سرعت در ورزشکاران و موفقیت انها, در مسابقات نقش بسزایی دارد. مطالعات بسیاری در زمینه ی نقش مغز در پردازش هیجانات, افزایش خودآگاهی, و ویژگی های شخصیتی به عمل آمده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که, اتخاذ تصمیمات اخلاقی و رفتاری, همیشه ریشه در فرایندهای روانی و یا یادگیری های دوران کودکی ندارد. آسیب های مغزی , ممکن است موجب اختلالات بالینی و یا شخصیتی شوند. ما به خوبی میدانیم که, مغزهای با کارکرد دچار اختلال, تصمیمات نادرست میگیرند. تاریخچه ی بیوفیدبک ونوروفیدبک ، بر اساس علوم فناوری, نورولوژی, علوم اعصاب , الکترونیک, فیزیولوژی و رفتارگرایی بنیان گذاری شده است. در این بین توجه به چند نکته ضروری است: -مدت زمان برای ارزیابی نوروفیدبک به طور متوسط یک ساعت است. -تعداد جلسات درمانی 2 تا3 بار در هفته می باشد. -حداقل تعداد جلسات درمانی حدود 40 جلسه می باشد. – تشخیص بهبود وضعیت مراجع میتواند با اعداد و علائم مشخص شود ولی در روند درمان ، بالین مراجع از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. در نتیجه ملاک بهبود وضعیت مراجع ,بهبود وضعیت بالینی است. – بدیهی است, حضور منظم, هوشیاری فرد, میزان IQ مصرف و یا عدم مصرف دارو می تواند در طول دوره ی درمان موثر باشد. -انجام نوروفیدبک هیچگاه مانعی در مصرف داروهای تجویزی پزشکان نیست و ادامه ی مصرف دارو و تغییر دوز دارو حتما و حتما در حیطه ی پزشک متخصص مربوطه می باشد.

 

تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان البرز

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان تهران

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان قزوین

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان مازندران

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان سمنان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان گلستان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان قم

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در اصفهان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان اصفهان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان فارس

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان بوشهر

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان چهارمحال و بختیاری

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان هرمزگان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان کهگیلویه و بویراحمد

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در تبریز       

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان آذربایجان شرقی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان آذربایجان غربی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان اردبیل

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان زنجان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان گیلان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان کردستان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در کرمانشاه

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان کرمانشاه

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان ایلام

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان لرستان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان همدان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان مرکزی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان خوزستان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در مشهد

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان خراسان رضوی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان خراسان جنوبی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان خراسان شمالی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان کرمان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان یزد

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در استان سیستان و بلوچستان

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در شهرستان کرج

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در شهر کرج  

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در بخش‌های مرکزی

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در آسارا

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در شهرستان ساوجبلاغ  

   تهیه پکیج آموزش میوه ها گفتار توانگستر در شهر هشتگرد  



Source link

Related posts

Leave a Comment