کلینیک کاردرمانی در عظیمیه میدان بهارستان خیابان لاله09121623463:روش های مطالعه ی رشدحرکتی

روش های مطالعه ی رشدحرکتی

 

 

عموما برای مطالعه ی رشد حرکتی از سه طرح تحقیقی استفاده می شود: طرح طولی ،طرح مقطعی و طرح طولی ترکیبی یا متوالی.

 

طرح تحقیق طولی

 

در طرح تحقیق طولی،یک گروه آزمودنی همسن در زمان های مختلف (3 ماه یک بار،6ماه یک بار،12 ماه یک بار یا…) به طور مکرر مورد سنجش قرار می گیرد.یکی از مزایای این طرح، مشاهده ی مستقیم تغییرات حاصل از گذشت زمان وافزایش سن در رفتار حرکتی مورد نظر است . طرح تحقیق طولی،نقاط ضعفی هم دارد؛ به عنوان مثال ، اجرای این طرح، زمان زیادی طول می کشد، بنابراین پر هزینه است. ممکن است سنجش های مکرر و آشنایی آزمودنی ها با ابزار اندازه گیری ، بر نتایج اثر بگذارد و رفتار حرکتی مورد نظر ،علاوه بر افزایش سن،تحت تاثیر تمرین و یادگیری قرار گیرد. علاوه بر این ،کاهش تعداد آزمودنی ها و خودداری آنها از ادامه ی تحقیق (به دلایل مختلف)از اشکالات اساسی این طرح تحقیقی است ؛ خصوصا زمانی که کاهش تعداد آزمودنی ها تصادفی نباشد،مثل زمانی که فقط افراد دارای اجرای ضعیف در پرتاب توپ،از تحقیق کناره گیری کنند.

طرح تحقیق مقطعی

 

در طرح تحقیق مقطعی ،چند گروه آزمودنی با سنین مختلف ،در یک مقطع زمانی مورد سنجش قرار می گیرند. از مزایای این طرح می توان به اجرای آن در زمانی کوتاه (بر خلاف طرح طولی)وامکان مشاهده ی تفاوت های سنی در یک رفتار حرکتی خاص اشاره کرد. طرح مقطعی هم بی اشکال نیست.به عنوان مثال،ممکن است تفاوت های مشاهده شده بین گروه های سنی مختلف ،فقط مربوط به سن نباشد و اختلاف زمان تولد ،تجربیات و محیطی که گروه ها در آن پرورش یافته اند،بر رفتار مورد بررسی اثر بگذارد. علاوه بر این ،چون در طرح های مقطعی (بر خلاف طرح های طولی ) امکان مطالعه ی تعداد زیادی آزمودنی وجود دارد و بررسی تغییرات رشدی بر اساس میانگین امتیاز افراد در هر گروه انجام می گیرد ، تفاوت های فردی نادیده گرفته می شود.

Related posts